کدخبر: ۶۹۱۰۱
۰۴ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۲
چاپ

سعید آتش بار در یاداشتی نوشت

تقویت روح آرمان خواهی ملت دلیل استیضاح فرجی دانا

یک تحلیل گر سیاسی نوشت : استیضاح وزیر علوم توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جهت تقویت روح آرمان خواهی ملت، تحکیم منافع ملی و احیاء آرامش علمی بود.

به گزارش خبر لنده به نقل ازصبح زاگرس، سعید آتش بار در یاداشتی که برای این پایگاه خبری ارسال کرد نوشت: دراین روزها، اغلب رسانه ها و تحلیلگران، نگاه تیزبین خود را معطوف به واکاوی موضوع استیضاح وزیر سابق علوم کرده اند. نوع نگاه و رویکرد جریان رسانه ای و فکری حامی دولت و مخالف استیضاح وزیر، در مواجهه ی با حق قانونی و یکی ازنمادهای استقلال و استغنای مجلس، از چند منظر قابل بررسی است، که سعی می شود به ایجاز، پرداختی سریع به آنها داشته باشم.

 

آیا استیضاح، سیاسی بود؟

 

 

استیضاح سیاسی یعنی طراحان استیضاح بدون توجه به توانمندی، تعهد و وجود سایر معیارها در وزیر مربوطه، صرفا بر مبنای تقابل سیاسی و انتقام جویی حزبی، استیضاح را مطرح کرده اند و هیچ استناد و استدلالی برای این حرکت ندارند.با توجه به تحلیلی که در ذیل ارائه می گردد، این فرضیه که استیضاح سیاسی به معنای ذکرشده می باشد، رد می شود.

 

1) تعدادی از طراحان استیضاح وزیر سابق علوم، از موافقان و مبلغان , در مجلس برای تصدی وزارت علوم بودند و یا حداقل در روز رأی گیری سکوت مشروطی در پیش گرفتند و مخالفتی را بروز ندادند. اگر استیضاح وزیر سیاسی و تقابلی بود، ازابتدا این افراد باید با آقای فرجی دانا مخالفت می کردند، درحالی که آقای فرجی دانا، همان شخصیت قبلی است با این تفاوت که به وعده های داده شده به نمایندگان ملت، هیچ وقعی ننهادند.

 

 2) باتوجه به شناختی که از شخصیت آقای فرجی دانا در این مدت کوتاه وزارت حاصل شد، مبرهن است وی چهره ی فعال و برجسته ی سیاسی و جریانی نمی باشند و وزرای سیاسی تر، کاریزماتر و برجسته تری از لحاظ انتساب به جریانات سیاسی و موضع گیری های گفتمانی در کابینه دولت یازدهم  وجود داشتند که گزینه های مطلوبتری  برای استیضاح سیاسی می توانستند باشند.

 

3) بی سابقه است شورای عالی انقلاب فرهنگی تعدادی از رؤسای دانشگاه های پیشنهادی وزارت علوم را با اکثریت آراء رد کند. شورای عالی انقلاب فرهنگی نهادی فراقوه ای و به مثابه ی قرارگاه مهندسی فرهنگی و علمی کشور مشغول فعالیت است و ترکیب آن، گویای تنوع جریان ها و سلیقه ها ی فکری می باشد.

 

اگر مبنای استیضاح، تقابل سیاسی باشد، می بایست  این تقابل به رؤسای پیشنهادی دانشگاه های علوم پزشکی نیز، تسری پیدا می کرد، درحالی که نمایندگان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچگونه اعتراضی نسبت به انتسابات آقای هاشمی نداشتند.

4) تحلیلگران حامی دولت، اعلام بورسیه های  3000نفری غیرقانونی دولت قبل را، علل العلل بر افروختن نماینده های مجلس و مطرح کردن استیضاح وزیر علوم می دانند، که به دلایل زیر این تحلیل واقع بینانه نمی باشد.

اولا از اوایل شروع به کار آقای فرجی دانا و انتصاب افراد آشوبگر و فتنه جو در مدیریت های کلان وزارت علوم، اغلب نمایندگان کمیسیون آموزش و رئیس این کمیسیون با تذکرات شفاهی و برگزاری جلسات تخصصی با حضور وزیر و معاونین در کمیسیون آموزش مجلس، انتقادات خود را به وزیر اعلام می داشتند، که پس از ناامیدی از اصلاح رویه، بعضی از استیضاح کنندگان در دانشگاه های مختلف کشور به روشنگری پیرامون تحولات وزارت علوم پرداختند، و در نهایت با وساطت رئیس مجلس و دادن مهلت یک ماهه، تمامی فرصت های وزیر به دلیل بی توجهی  به مطالبات آرمانی نمایندگان ملت، ازدست رفت و استیضاح انجام شد.
درحالی که بحث بورسیه های غیرقانونی اخیرا در فضای رسانه ای مطرح شد و نمی تواند دلیل استیضاح وزیرعلوم باشد.

البته وزارت علوم اسامی افراد و اعلام بورسیه های 3000نفری را تکذیب کرد و در جلسه ی استیضاح با رصد کردن سخنان نمایندگان و وزیر مشخص شد، بورسیه های غیر قانونی یا ابهام دار حداکثر140 نفر می باشند که وظیفه ی نمایندگان و دولت می باشد که این موارد را بررسی و نتیجه را به ملت گزارش دهند.

براین اساس، استیضاح سیاسی نبود، بلکه هوچی گری های رسانه ای برای انحراف اذهان عمومی از فلسفه ی اصلی استیضاح که در ادامه می آید، امری سیاسی و عجولانه بود.

منظردوم: استیضاح وزیر علوم، تقویت آرمانهای ملت انقلابی

این سؤالات کلیشه ای همیشگی را بارها شنیده ایم که آیا استماع فلان موسیقی اشکال دارد؟ آیا اگر لباس شهرت و آن چنانی بپوشیم اشکالی دارد؟ چه اشکالی دارد با اسرائیل ارتباط محدودی داشته باشیم؟ این همه مشکلات فرهنگی داریم، چرا باید در مورد بی حجابی حساسیت وجود داشته باشد؟ و سؤالاتی از این قبیل.

البته باید پاسخ داده شوند، ولی اهالی اندیشه از نوع سؤال و مطالبات به افق دید فرد مطالبه گر پی می برند.

اما نوع دیگر سؤالات ومطالبات که ازمنظری بالاتر وافقی وسیعتر مسائل رارصد می کند، نشانگر وجود دغدغه های بالاتر وروح تکاملی تر سؤال کننده می باشد.

آیا استماع فلان موسیقی چیزی به من می افزاید؟ ا گر من مغز و دل و روح خود را به او می بخشم، موسیقی چه رشدی به من می دهد؟ در سؤالات نوع اول مطالبات حداقلی مطرح می شود و دغدغه ها از موضع سلبی و اقناع به پایین ترین سطح نگاه به انسان است.

در این بینش به تعالی و رشد و آرمانهای الهی کمترین توجهی می شود و فرد، به حداقل لذت ها و بهره مندی ها قانع است.

بر  اساس پیش فرض ذکرشده، این حقیر تحلیل های دو هفته ی اخیر رسانه ها و چهره های سیاسی مخالف استیضاح را که، این حرکت را بی ارتباط با دغدغه های ملت می دانند، ازنوع نگاه اول و معلول عدم شناخت دقیق روحیات و باورها ی ملت ایران و فقدان معرفت صحیح نسبت به آرمانهای انقلاب اسلامی  و اقناع به پایین ترین سطح مطالبات جامعه ایرانی اسلامی می دانم.

این جریان با مطرح کردن دغدغه های  اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم، استیضاح را امری غیر ضروری می دانند و تأکید دارند استیضاح کنندگان  پیام اصلی مردم در24 خرداد رادرک نکردند.

فاعتبرو یا اولی الابصار. همان خطای راهبردی و استراتژیکی که در دوم خرداد76 مرتکب شدید و رأی مردم به آقای خاتمی را به معنای رویگردانی مردم از آرمان ها و ارزشهای دینی و راه امام تصورکردید.زهی خیال باطل.

آقایان فراموش کرده اند که در ایام تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری اخیر، آقای روحانی بیشترین تأکید را بر استمرار راه امام آرمانخواه و حمایت کامل از رهبری عزیز داشتند.

بی شک امروز اقتصاد خاکریز جدید جنگ پایا پای با جبهه ی استکباری است و چه دور اندیشانه رهبرحکیم انقلاب در اوج فروش نفت 120دلاری احمدی نژاد درسال 86  فرمودند، جنگ آینده جنگ اقتصادی است و اغلب اقتصاد دانان انگشت به دهان و اماندند.

اما، آیا اگر امروز در یک سمت میز مذاکره، اتحادیه اروپا، آمریکا، چین و روسیه حضور دارند و در سمت دیگر نماینده ی ملت انقلابی ایران، به علت اقتصاد مستحکم و جهانی ماست.؟یا به دلیل پافشاری جمهوری اسلامی برآرمانهایی نظیر استقلال، عدالتخواهی، استکبارستیزی، دفاع از مظلومان عالم، مردم سالاری دینی، انتظار موعود و آمال بدیهی فطری بشراست؟

حضور در ایام الله های 9دی، 13 ابان، 22بهمن و صحنه های سیاسی و اجتماعی نظام و تجدید میثاق با آرمان های امام راحل و اظهار عشق و جانفشانی به امام خامنه ای و نفوذ روز افزون عمق استراتژیکی نظام جمهوری اسلامی در اقصی نقاط عالم، ره آورد اعتقاد راسخ ملت به آرمانهای انقلاب اسلامی است یا اقتصاد پایدار ما؟

اگر امروز هر آزاده ای درعالم هستی فریاد عدالت خواهی و آزادیخواهی  را سر می دهد اولین کانون امیدش جوانان مکتب حضرت روح الله و هماوردان فلسطینی و سوری و لبنانی ای هستند که عمق استراتژیکی ایران را مدیریت می کنند، به برکت روح آرمانخواهی ملت ایران است.

 

این ملت برای آرمانخواهی و روشن نگه داشتن مشعل نور و هدایت انسان و صدور انقلاب، احمدی روشن ها را فدای آرمانها کرده است و آن وقت شما می خواهید سطح آمال و آرمان های ملت انقلابی را منحصر و معطوف به حوزه ی اقتصاد بدانید، شاید خود چنین باشید، ولی مردم آرمانی ایران در عین مطالبه گری استقلال و بومی سازی اقتصاد، اجازه نمی دهند کسانی در رأس وزارتخانه ای قرار بگیرند که  جمهوریت نظام را به عنوان یکی از آرمانهای نظام، زیر سؤال بردند.

خطای استراتژیکی شما این است که، فتنه ی 88 را یک تقابل جناحی و سیاسی می دانید.

فتنه ای که آبروی سیاسی و امنیتی  کشور را زیر سؤال برد، جانهای عزیز شهدای فتنه و مظلومین بی گناه دیگر را فدا کرد، و بهترین فرصت تاریخی نظام را برای مطالبات قویتر و دست بالاتری در دیپلماسی جهانی با توجه به حضور انقلابی مردم در انتخابات، از دست ما گرفت، و کشور را به لبه پرتکاه برد و8 ماه جنگ داخلی را بر ما تحمیل کرد و....،  آیا فتنه ی 88 مسئله ای فرعی و تقابلی سیاسی است؟

در فتنه ی 88 تقابلی جدی با جمهوریت نظام و محوری ترین بعد اسلامیتی حکومت یعنی ولایت فقیه و قانون اساسی از سوی عده ای صورت پذیرفت و بر این اساس استیضاح وزیر علوم یعنی استیضاح وزیری که در انتصابات کلان و میانی وزارتخانه، افرادی را انتخاب کردند که در مقابل آرمانهای ملت ایستادند.

این حقیر ملتمسانه از جریانی که استیضاح وزیر را ستیز با تفکر و اخلاق و علم می دانند خواستارم:

1) قدرت تفکیک بین مسائل اصلی از فرعی، ضعف از انحراف و ذومراتب بودن و تفاوت سطح ضعفها و انحرافات را در اولین فرصت کسب کنند.

2)نسبت و وزن آرمانهای بلند و افق گشای انقلاب اسلامی را در منظومه ی فکری خویش برای مردم روشن بیان کنند و مشخص کنند آرمانها ی انقلاب اسلامی در جهان بینی شما،غنایی دارد؟ اگرپاسخ آری است، غنای چند درصد؟ امیدوارم سطح غنای ارمانی جهان بینی تان راهمچون غنای اورانیوم هسته ای به پایین ترین سطح ممکن تقلیل ندهید.

منظر سوم: استیضاح وزیرعلوم، تأمین منافع ملی و احیاء آرامش علمی

چه حکومت دینی باشد، چه غیر دینی، عقل سلیم و تدبیر حاکمیتی ایجاب می کند عناصری که در راستای تضعیف منافع ملی و اختلال در نظم عمومی کشور نقش آفرینی کرده اند، در کمترین جایگاه های حکومتی نیز تأثیر گذاری نداشته باشند.

روشن اسن که در دو مقطع  تاریخی 78 و 88 که فتنه های ناجوانمردانه ای بر کشور تحمیل شد، برخی معاونین و مشاورین منتسب آقای فرجی دانا نقشهای کلیدی ای را ایفا می کردند و باسخنرانی های آتشین خود فضای دانشگاه ها را به سمت تشنج و تشتت هدایت می کردند.

پر واضح است که تدوین سیاستهای کلان دانشگاه ها و ایجاد تمهیدات لازم برای کسب علم و معرفت، جز در سایه ی آرامش و آسایش علمی امکانپذیر نمی باشد. منطقی است کسانی که بیشترین حوزه ی فعالیتشان در دانشگاه ها در راستای استفاده ی سیاسی از دانشجویان و تحریک آنها برای برپایی آشوبها و تحرکات غیر معقول احساسی می باشد، نمی توانند مسئولین شایسته ای برای ایجاد آرامش در فضای علمی کشور باشند. 

بنابراین استیضاح وزیر علوم، نه سیاسی است و نه انتقامجویانه، بلکه این استیضاح، تجدبد بیعت نمایندگان ملت با آرمانهای انقلاب اسلامی و آموزش بی هزینه به برخی جریانها برای فهم دقیقتر جایگاه جمهوریت در نظام اسلامی، و تحکیم منافع  ملی و احیاء آرامش علمی بود. والسلام

انتهای پیام/گ