کدخبر: ۶۹۱۱۴
۰۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۰
چاپ

گفت و گو با جوان موفق یاسوجی

امید جلیل چگونه رتبه 3 کنکور را کسب کرد؟

با توجه به آیه «لیس للانسان الا ما سعی» سعی کردم که بهترین باشم و مابقی قضایا و نتیجه را به خدا سپردم و همین شد که نه قبل و نه بعد از لحظه ای که نتیجه کنکور اعلام شد حالتم هیچ عوض نشد.

به گزارش خبر لنده،  صبح زاگرس به نقل از سایت مردم استان (ک و ب):  امید جلیل، جوان یاسوجی است که موفق شد امسال در زمره رتبه های برتر کنکور قرار گیرد.

رشته تجربی را در دبیرستان تیزهوشان یاسوج به پایان رساند و موفق شد در کنکور سراسری رتبه ۳ منطقه ۳ را از آن خود کند.

رفتن به مسجد و طبیعت تفریحم بود/ درس خواندن را از کلاس پنجم ابتدایی شروع کردم

بی مقدمه سراغ این جوان موفق می رویم و راز و رمز موفقیت او را جویا می شویم:

سایت مردم استان (ک و ب): لطفا خودتان را معرفی کنید و رتبه هایی که در کنکور امسال کسب کردید را بیان بفرمایید.

- امید جلیل هستم، رتبه ۳ منطقه ۳ در رشته تجربی و رتبه ۵۴ منطقه ۳ در رشته زبان.

سایت مردم استان (ک و ب): از کی برای کنکور شروع به مطالعه کردید و روزی چند ساعت وقت می گذاشتید؟

- من از پایه اول دبیرستان درس هایم را مرتب مطالعه می‌کردم؛ اما از تابستان قبلی یعنی از شنبه اول تیر ۹۲ دوباره از صفر و به نیت کنکور شروع به مطالعه کردم.

تابستان به صورت متوسط حدود شش ساعت مطالعه می کردم یعنی روزی بود که بیشتر و روزی بود که خیلی کم درس می خواندم؛ اما ایام تحصیل و روزهایی که درس داشتم کمی کمتر می شد.

سایت مردم استان (ک و ب): درصدهای کنکورتان چطور بود و آیا انتظار این رتبه را داشتید؟

-  ادبیات را ۷۳، عربی را ۱۰۰، دینی ۸۹ و زبان را ۷۰ زدم؛ دروس اختصاصی نیز زمین را ۵۲، زیست را ۸۴، ریاضی ۸۱ و فیزیک را ۹۱ درصد زدم؛‌ انتظار رتبه خیلی بهتری را داشتم؛ اما انگار امسال بیشتر دوستان و همکلاسی هایم آن طوری که انتظار می رفت بهره برداری نکردند و با مشکل من مواجه بودند.

سایت مردم استان (ک و ب): برنامه ریزی شما برای درس خواندن چطور بود؟

-  هر هفته برنامه ریزی می کردم؛‌ برنامه ام را در دفتر برنامه ریزی مکتوب و برای یک هفته مطابق با آن عمل می کردم.

شب جمعه هر هفته ساعت ۱۰ تا ۱۲ برنامه شنبه تا جمعه هفته بعدم را تنظیم می کردم که فلان روز از چه ساعتی تا چه ساعتی،‌ کدام درس را به چه میزان بخوانم و تا چه اندازه تست بزنم.

سایت مردم استان (ک و ب): فعالیت های جنبی و تفریحی هم داشتید؟

-  بله. مسجد به عنوان یکی از بهترین تفریحات من لحاظ می شد. هر چند هر روز نمی رفتم ولی مکانی بود که هر وقت می رفتم به من آرامش می داد. هر وقت خسته می شدم و کم می آوردم به مسجد می رفتم و و آرامشم را از مسجد بدست می آوردم.

بچه های مسجد هم بچه های درس خوان و با مدارک بالایی بودند که خیلی خوب مرا درک می کردند و به من در موفقیتم کمک کردند.

سایت مردم استان (ک و ب): نقش پدر و مادر و دوستان را در موفقیت خود چگونه ارزیابی می کنید؟

-    پدر و مادر که خیلی به من کمک کردند و نقششان قابل توصیف نیست؛ به طوری که اگر آنها نبودند الان اینجا نبودم؛ و شاید هیچ گاه نتوانم نسبت به حقوقی که برگردنم دارند ادای دین کنم.

برخی از دوستان و همکلاسی هایم نیز بی تاثیر نبودند؛ اما بیشتر با یکی از دوستانم عیاق بودم و هر از چند گاهی با هم درس می خواندیم و مسجد می رفتیم که او هم خدا را شکر رتبه خوبی کسب کرد.

سایت مردم استان (ک و ب): آزمان های آزمایشی و منابع کمک درسی تا چه اندازه در موفقیت شما موثر بودند؟

-  من اول از همه کتاب های درسی ام را به خوبی و دقت مطالعه می کردم بعد سراغ آزمون ها و کتاب های کمک آموزشی به عنوان مکمل می رفتم.

آزمون های کمکی هم اگر با برنامه پیش برویم می تواند موثر باشد اما متاسفانه برخی از دانشجویان اول سراغ سی دی و کتاب های کمک آموزشی می روند و از کتاب های درسی غافل می شوند غافل از اینکه این کتاب ها چون برای همه نوشته شده با زبانی ساده و همه فهم به بیان مطالب می پردازند.

سایت مردم استان (ک و ب): تاثیر معنویت را در موفقیت خود به چه اندازه می بینید؟

-  اوایل که مسجد می‌رفتم و نماز می خواندم تناقض هایی برای خودم پیش آمد ولی خدا را شکر ظاهری و حل شدنی بودند.

مثلا عده ای می گویند کسی که درس خوان است چگونه به مسجد می رود و وقتش را طلف می کند و یا خیلی ها می گفتند مسجد نرو و نماز نخوان و یا اگر نماز می خوانی لا اقل کمتر بخوان که به امتحان و درست ضربه ای نخورد. از آن سو نیز درگیر مسایلی بر عکس بودم مثل اینکه وقتی آخر کار همه ما مرگ است چرا سراغ درس برویم و خودمان را زحمت بدهیم.

خدا را شکر این تناقض ها در من حل شد و در مسجدی که می رفتم بچه هایی که در دو بعد علمی و دینی پیشرفت داشتند کم نبودند و همین ها مشوق من در ادامه مسیر شدند.

تلاشم را کردم و با توجه به آیه «لیس للانسان الا ما سعی» سعی کردم که بهترین باشم و مابقی قضایا و نتیجه را به خدا سپردم و همین شد که نه قبل و نه بعد از  لحظه ای که نتیجه کنکور اعلام شد حالتم هیچ عوض نشد.

سایت مردم استان (ک و ب): استرس و اضطراب برای کنکور داشتید؟

-  نه خدا را شکر معنویت باعث آرامشم شده بود.

سایت مردم استان (ک و ب): چه رشته و دانشگاهی را برای ادامه تحصیل انتخاب کردی؟ چرا؟ و برای آینده تحصیلی چه برنامه ریزی کردید؟

-  رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران‌، شهید بهشتی و دانشگاه ایران.

پزشکی رشته مقدسی است؛‌ درسته که هر کسی در هر جایگاهی که باشد می تواند خدایی کار کند اما روایتی است که می فرماید احیای یک نفر احیای جامعه است. به این رشته علاقه دارم، حوزه فعالیت ان بیشتر است و خدا را در این رشته بهتر می توان لمس کرد.

قداست شغل پزشکی  و جایگاهی که نزد عامه مردم دارد در انتخاب این رشته نیز تاثیر گذار بود.

برای آینده هم باید به دانشگاه بروم ببینم چه می شود اما برنامه ام این است که تا جایی که توانایی دارم ادامه تحصیل بدهم.

سایت مردم استان (ک و ب): چه سخنی بربای کنکوری های سال آینده دارید؟

-    همه چیز درس خواندن نمی شود. شاید اوج درس خواندن سال کنکور باشد و این درست نیست که آدم به خاطر درس، از ابعاد دیگر مثل بعد معنویت فاصله بگیرد.

توصیه می کنم خدا را فراموش نکنند تلاششان را بکنند سال مهمی است و حداکثر استفاده را از این سال ببرند.

سایت مردم استان (ک و ب): آیا برای ورود به فضای فرهنگی و غیر درسی در دانشگاه هم برنامه و هدفی مد نظرتان هست؟

- رشته های دانشگاهی و انتخابی را تهران انتخاب کردم. هر چند با مخالفت هایی روبرو شدم و می دانم که دانشگاه شیراز از برخی دانشگاه های تهران برتر است اما تهران را به این خاطر انتخاب کردم که فعالیت های غیر درسی در آن وسیع تر است و امکان استفاده بیشتری برای ورود به ابعاد مختلف زندگی فراهم است.

می خواستم تهران بروم که حداقل بهانه نداشته باشم که امکانات نبود و محیط فراهم نبود؛ امکانات دم دستم هست و هیچ بهانه ای برای استفاده نکردن ندارم و بعدا پشیمان نمی شود.

سایت مردم استان (ک و ب): تصور شما از دانشجو و فضای دانشگاه چگونه است؟

- شهید چمران الگوی خیلی خوبی برای هر دانشجو و دانش آموزی است که بخواهد در دو بعد حرکت کند زندگی این دانشمند شهید فراز و نشیب فراوانی داشت که هم از نظر علمی سر بود و و هم از نظر معنوی قابل توصیف نیست.

دانشگاه ها باید به گونه ای باشند که برای دانشجو و پیشرفت او در هر دو بعد زمینه پیشرفت را فراهم کنند.

متاسفانه برخی از دانشجویان تک بعدی شده و فقط به درس توجه می‌کنند و یا در برخی موارد بین بچه های درس خوان و بچه مذهبی فاصله زیادی افتاد.

وقتی برای کاری به خوابگاه یکی از دانشگاه های معروف کشور سر زدم،‌ صبح برای نماز از ۱۳ طبقه خوابگاه فقط ۳۰ نفر برای نماز صبح به نماز خانه آمدند که خیلی برای من نگران کننده بود.

سایت مردم استان (ک و ب): مطالعه غیر درسی هم داشتید؟

- اهل مطالعه غیر درسی هستم؛ اما اول فهرست کتاب را نگاه می کنم بخش هایی از آن را که علاقه مندم و یا برایم کاربرد دارند مطالعه می کنم و معمولا همه کتاب را تمی خوانم.

اما مطالعه مذهبی و قراعت قرآن را هر روز در برنامه دارم، به مطالعه کتب تاریخی هم علاقه مندم.

سایت مردم استان (ک و ب): اگر ناگفته هایی دارید که در سوالات ما قید نشد به عنوان کلام آخر بفرمایید.

- لازم است که از تلاش معلمینم تقدیر کنم. اول از معلم کلاس پنجم ابتدایی ام جناب یادآور که از همان سال به واسطه کنکوری بودن خواهرم مطالعه را برای کنکور شروع کردم و با کنکور شنا شدم.

در مدرسه راهنمایی تیزهوشان هم حیدر زاده بود که بعد از پدرم حق پدری به گردنم دارد چون مرا در مسیر هدایت کرد.

در دوره دبیرستان هم بهترین معلمین شهر معلمم بودند که هم از نظر علمی و هم اخلاق و تدین سرآمد بودند و من بیش از درس، اخلاق و درس زندگی را از این معلمین آموختم.

در مورد تفریح هم علاوه بر مسجد، هر وقت خسته می شدم به طبیعت می رفتم و حتی اگر کسی همراهم نبود خودم به ساحل رود بشار می رفتم و می دویدم و هوا عوض می کردم.

به ورزش هم اهمیت می‌دادم و می‌دهم و حتی از کلاس دوم راهنمایی تا سوم دبیرستان عضو تیم هندبال شهرستان بویراحمد بودم.

هیچ تناقضی بین حضور در ابعاد مختلف اجتماعی وجود ندارد، اصل وظیفه شناسی است که آدم بداند در کدام لحظه و در کدام مکان، کدام کار ارجحیت دارد و وظیفه اش چیست؟

انتهای پیام/ع

پربیننده ترین