کدخبر: ۷۹۸۷۹
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
چاپ

ویروس بدپوششی در جامعه / اظهارنظر کارشناسان کشور درباره عفاف و حجاب

حجاب و عفاف از مهم ترین احکام اسلامی است که برای زنان و مردان قرار داده شده است و در جامعه اسلامی بر اساس قانون، همگان ملزم به رعایت آن هستند. به نظر می رسد ضعف دستگاه های متولی این امر، به کم دانی از این حکم الهی و اجرای بهینه آن در جامعه منجر شده است.

به گزارش خبرلنده به نقل از پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس ،ترویج و فرهنگ سازی عفاف و حجاب نیازمند مشارکت همه دستگاه های متولی است که در این بین توانایی و ظرفیت هر یک از نهادها اعم از آموزش و پرورش، خانواده، دانشگاه‌ها و سایر مراکز متولی موثر خواهد بود این در حالی است که برخی از نهاد ها از جمله نیروی انتظامی نسبت به عدم همکاری و مشارکت در این زمینه انتقاد دارند.
برخی از کارشناسان معقتد هستند که باید هر یک از نهادها در این زمینه ورود یافته و به سهم خود مشارکت کنند اما اگر این نهادها وظیفه خود را به درستی عمل نمی کنند، به این معنا نیست که نیروی انتظامی به عنوان مجری قانون در این زمینه ورود نیابد.
از سوی دیگر برخی از کارشناسان حوزه عفاف و حجاب بر جهانی شدن این مساله تاکید داشته و ابراز نگرانی کرده اند که اگر هر چه سریع تر به عنوان کشور اسلامی به آن نپردازیم، نه تنها در زمینه عفاف و حجاب الگو نخواهیم بود بلکه در بسیاری از مسائل آسیب خواهیم دید.
خبرگزاری ایرنا به منظور باز تبیین مساله عفاف و حجاب در ایران اسلامی در جامعه امروزی میزگردی را با حضور معصومه حکیمیان کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت، فردوس قماشچی روانشناس بالینی و زهره الهیان نماینده سابق مجلس شورای اسلامی برگزار کرد که در ذیل می آید:

**حجاب و عفاف آلوده به سیاست زدگی شده است


معصومه حکیمیان کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت در ابتدا به تاریخچه ای از حجاب و عفاف در ایران، اسلام و سایر ادیان، می پردازد می گوید: عفاف و حجاب در کشور آلوده به سیاست زدگی شده که یک این مساله یک خیانت فرهنگی است.
حکیمیان اضافه می کند: براساس اسناد تاریخی در کشوری زندگی می کنیم که به طور مشخص و با اطمینان کامل ، زندگی عفیف مدارانه بین زنان و مردان حاکم بوده است به گونه ای که در یک هزار سال قبل از اسلام ، در سنگواره های تخت جمشید بانوانی با پوشش کامل دیده می شوند.
وی ادامه می دهد: در متون مذهبی سایر ادیان از فلسفه شرق آسیا مانند کره و ژاپن تا فرهنگ اروپا و آمریکا و کشور ما به طور واضح پوشش عفیفانه دیده می شود . در قبل از رنسانس پوشش حضرت مریم(س) مثل معیارهای اسلام است. این در حالی است که در سال های اخیر به جز افرادی که در ادیان مختلف مقید به آیین خود هستند با پدیده جهانی پوشش مواجه هستیم و آن را جدی نمی گیریم.
کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت با اشاره به شکل گیری ده ها پدیده جهانی که برگشت به عفت داری دارد، می گوید: 25 سال است که جنبش دختران خویشتن داران در اروپا، آمریکا و کانادا شکل گرفته و گسترش یافته است ، طرفداران این جنبش هیچ گونه ارتباطی با جنس مخالفت تا قبل از رفتن به کلیسا را نمی پذیرند.
حکیمیان اضافه می کند: در کانادا دختران 12 یا 13 ساله حلقه ای را به انگشت دست خود انداخته تا به همه بگویند عضو این جنبش هستند.
وی ادامه می دهد: پروتکل های یهود برای دستیابی به اهداف خود در فضای رسانه ای و جهانی به طراحی مدل های جهانی و به سمت حیوانی کردن انسان ها می پردازند.
این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت به دو آیه در انجیل اشاره می کند و می گوید: در این دو آیه به پوشش و عفت زنان توجه شده است؛ با توجه به این آیه ها، جمعی از زنان مسیحی جنبش «زنان پوشاننده سر » را به راه انداختند چرا که معتقد بودند که سال های سال، لباس های زنان را کوتاه کرده و روسری های آن ها را برداشته و ابزاری در اختیار سرمایه داران بوده ایم دیگر ادامه این روند کافی است.
حکیمیان می افزاید: طرفداران این جنبش در تابلوهای خود عنوان 'stop' به معنای ایست را نوشته اند.
این کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت با اشاره به اینکه در سال های گذشته چندین اشتباه در کشور رخ داده است، می گوید: در سال های گذشته بزرگ ترین و بدترین اشتباه در حوزه عفت زنان و مردان ایرانی -که یکی از ابعاد آن پوشش است-، آلوده شدن عفاف و حجاب به سیاست زدگی است که البته شروع آن در داخل کشور نبوده بلکه از آن سوی آب ها بوده است چرا که با پخش برنامه هایی در ذهن مردم جای انداخته اند که برای مخالفت با دستگاه ها، روسری ات را بردارد.
حکیمیان با اشاره به جنگ نرم خاطرنشان می کند: این جنگ با قسم شیطان آغاز شد نه از 30 سال گذشته ، بلکه 200 سال قبل از اینکه پروتکل های یهود نوشته شود، آغاز شد، این در حالی است که آمریکا بیشترین آسیب از جنگ نرم را دیده است.
وی از دیگر از اشتباهات انجام شده در کشور در سال های اخیر را آب به آسیب ریختن دشمن عنوان کرد و گفت: سیاست زده کردن عفت مردم خیانت فرهنگی است، آلودگی سیاسی وارد عفت و اخلاق مردم شده است.
حکیمیان اضافه می کند: از سوی دیگر برخی تاریخ حجاب چادر را به پیروزی انقلاب مرتبط دانسته اند در حالی که قبل از انقلاب بسیاری از زنان چادری بودند یا پوشش عفیفانه داشته اند، این در حالی است که انقلاب ما پیروز شد تا نفس تازه ای به اسلام ناب محمدی دمیده شود.
وی تاکید می کند: پوشش عفیفانه براساس اسناد تاریخی قدمت هفت یا هشت هزار ساله دارد و گفتمان تمام ادیان الهی است.
کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت ادامه می دهد: حجاب پرچم یا سمبل مکتب خاصی یا اسلام نیست این در حالی است که برخی معتقد هستند رعایت آن سبب تبلیغ دین در برخی مجامع از جمله مجامع ورزشی می شوند کما اینکه در برخی از مسابقات جهانی یا المپیک ها از ادامه مسابقه زنان با حجاب جلوگیری می کنند.
حکیمیان اضافه می کند: براساس چنین دروغی ، یک قانون صادر می شود همان طور که در کشور فرانسه و ترکیه براساس قانون، حجاب در دانشگاه را برداشته آن هم با این عنوان که این پوشش سبب تبلیغ اسلام می شود در حالی که به دین اسلام ارتباطی ندارد و حجاب پرچم تمام ادیان الهی است.
وی تاکید می کند: از قشر فرهیخته و دست اندرکار انتظار می رود تا آب به آسیاب دشمن نریزند و سعی کنند تاریخ عفت را در کشورمان از هشت هزار سال به سی و چند سال کاهش ندهند.
حکیمیان می افزاید: باید در مواضع بین الملل، طلبکارانه برخورد کنیم در حالی که از هیچ دستگاهی این برخورد را ندیده ایم.
به گفته وی، آموزش عفاف و حجاب باید در کتب درسی گنجانیده شود در حالی که کلیاتی از جمله توحید و نبوت، مباحث اجتماعی و کلیاتی در زمینه خانواده در دروس عمومی آمده است اما واحدی به عنوان اخلاق مداری در زندگی وجود ندارد.
کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت تاکید می کند: یک پزشک، مهندس و هر فرد دیگری باید در زندگی شخصی خود فارغ از هر شغلی که دارد، این آموزه ها را فرا گیرد.
حکیمیان اضافه می کند: در سیستم آموزش و پرورش و آموزش عالی در تربیت نسل عفیف، خلاء وجود دارد. موضوع عفاف و حجاب نباید درون سازمانی برنامه ریزی شود بلکه باید به صورت کلان به آن نگریسته شود ، نباید وزارت ارشاد، صدا و سیما، معاونت زنان ریاست جمهوری هر یک سازی بزنند که نتیجه آن می شود، کر شدن، گوش مردم و ویران شدن فضای جامعه از نظر اخلاقی.
وی خاطرنشان می کند: در فضای کنونی جامعه تا زمانی که بنشینیم تا فلان دستگاه ترویج عفاف و حجاب کند تا به نتیجه برسد، به جایی نمی رسیم چرا که دستگاه ها باید نگرش خود را اصلاح کنند.
حکیمیان ادامه می دهد: حال زمان آن رسیده که البته باید گفت، دیر هم شده است تا با برنامه ای هماهنگ و هم افزا وارد عمل شویم.
وی از اینکه نه تنها برای مردم دنیا الگو نشویم بلکه با توجه به شکل گیری جنبش هایی در راستای عفاف و حجاب در دنیا از بسیاری از کشورها عقب بمانیم، ابراز نگرانی می کند و می گوید: لازم است تا مدیران ارشد و متولیان فرهنگی جامعه به خود آمده و برخی از رفتارهای خود را اصلاح کنند.
حکیمیان با اشاره به شکل گیری گشت ارشاد یا پلیس اخلاق در آمریکا از سال 1930 میلادی و متمم 18 قانون اساسی آمریکا در سال 1940 میلادی مبنی بر منع مصرف مشروبات الکی، گفت: از سال 1970 میلادی به بعد براساس فشار لابی صهیونیسم ، تک تک این قوانین لغو شد به گونه ای که ابتدا متمم 18 قانون اساسی آمریکا لغو و به تدریج قدرت مانور پلیس اخلاقی آمریکا کاهش یافت هر چند هنوز این پلیس در این کشور فعال است اما قدرت گذشته را ندارد.
کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت با تاکید بر رعایت حدود شرعی حجاب از سوی مردان و زنان ، در عین حال این پرسش را مطرح می کند که چرا هر زمان بحث حجاب و عفاف مطرح می شود، به یاد زنان می افتیم در حالی که از حجاب مردان غفلت کرده ایم.
حکیمیان ادامه می دهد: در کجای سیستم آموزشی به پسران عفت را آموخته اند. در سی و چند سال گذشته پدیده عمومی کردن عفاف بین زنان و مردان را محور قرار نداده ایم و این وظیفه دستگاه های تربیتی کشور از جمله وزارت ارشاد است که حتی در تولید موسیقی با عفت زندگی کردن را به مردم بیاموزد.
کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت می گوید: براساس قوانین اجتماعی مردان حق تعرض یا بد نگاه کردن و همچنین بد اخلاقی اجتماعی نسبت به زنان را ندارند همان طور که بارها و بارها بسیاری از این افراد تا چوبه دار پیش رفتند، چرا که باید با تعرض کنندگان به زنان برخورد قانونی و مجازات شوند.
حکیمیان تصریح می کند: البته از زنان و دختران می خواهیم تا با نوع پوشش خود مطالبه تعرض نکنند چرا که قوای جنسی در وجود زنان و مردان گذاشته شده و ضابطه های آن را خداوند به انسان ها گوشزد کرده است.
وی همچنین به پروژه تغییر ذائقه زنان و مردان در انتخاب یکدیگر برای ازدواج اشاره و خاطرنشان می کند: باید در برابر این تغییر ذائقه که از سوی دشمن انجام شده، واکنش سریع نشان می دادیم که البته واکنشی نداشته ایم و در وجود دختران و پسران عفت را نهادینه نکردیم.
حکیمیان تاکید می کند: در این شرایط جامعه دختران باید هوشمندانه تر رفتار کنند و بدانند که دلیل افزایش آمار طلاق ، همین تغییر ذائقه است چرا که زنی که با ژست بازار یابی به ارائه سیمای جنسی خود می پردازد و از سوی مردی انتخاب می شود، آن زندگی پایدار نخواهد بود.
وی به پیام مقام معظم رهبری در 15 اسفندماه سال 1391 اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در این پیام به الگوی سوم نه شرقی نه غربی اشاره کردند که ممکن است حتی به گوش مسئولان نخورده باشد تا در این زمینه اقداماتی انجام داده باشند.

**شبیخون فرهنگی از مسائل هسته ای خطرناک تر است
زهره الهیان نماینده سابق مردم تهران در مجلس هشتم شورای اسلامی نیز با تاکید بر این که مساله حجاب و عفاف ، نقطه تقابل ما با دشمن است ، افزود: امروز شبیخون فرهنگی تحت عنوان «جنگ نرم» ، مقوله جدی تر و خطرناک تری از مسائل هسته ای و موشکی در تقابل با ایران اسلامی به شمار می رود.
نماینده مردم تهران در مجلس هشتم تصریح کرد: متاسفانه علیرغم هشدارهای مقام معظم رهبری در مقابل هجمه های فرهنگی ، سکوت کردیم و مسئولان منفعل بودند تا شرایط به وضع امروز رسید.
الهیان گفت: اگر مستندات جنگ نرم را ارائه دهیم ، متوجه خواهیم شد که دشمنان باصرف دلارها وباابزار رسانه و واینترنت و نمایش سریال های زنجیره ای درماهواره، جوانان را ترغیب می کنند که روابط خارج ازچارچوب خانواده داشته باشند.
وی تاکید کرد: دشمنان ، ذهن جوانان ایرانی را هدف گرفته اند و اگر مسئولان نسبت به این شرایط چه در فضای واقعی و چه در فضای مجازی ، سکوت کنند و منفعل باشند ، به سمتی خواهیم رفت که غرب رفته است. حال آن که شاهد هستیم تنها در امریکا یک میلیون زن در دام شبکه های قاچاق انسان و تجارت سکس قرار دارند و خانواده در امریکا معنا و مفهوم خود را از دست داده است.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: باید در مسائل فرهنگی ، رویکردی آینده نگرانه داشته باشیم اما متاسفانه اکنون روندها به گونه ای است که ما را به مسیر دیگری هدایت می کند و مسئولان دچار روز مره گی شده اند و حداکثر چهار سال دوره مسئولیت خود را می بینند انهم با نگاه رای اوری .البته روی صحبتم صرفا با دولت فعلی نیست.
الهیان تاکید کرد: اگر بخواهیم به آینده فرهنگی مطلوب دست یابیم، باید اینده مطلوب را طراحی کنیم ریل گذاری مناسب به سمت سناریوی مطلوب در عرصه فرهنگ داشته باشیم و گرنه با ادامه روند فعلی ، جامعه ما طی 20 سال آینده به ناکجا آباد خواهد رفت .
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بسیاری از موسسات فرهنگی و مردم نهاد امروز به صورت خودجوش حرکت های فرهنگی خوبی را آغاز کرده اند که باید از آنها حمایت شود.
الهیان افزود: از سوی دیگر مسئولان باید برنامه ریزی صحیحی برای امنیت اخلاقی داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: دولت ها باید با تحلیل دقیق و عمیق فرهنگی اجتماعی ، واقعیت های جامعه را ببینند و به چشم انداز 20 سال آینده کشور توجه داشته باشند زیرا فقط در این صورت است که می توانند برنامه ریزی صحیحی داشته باشند.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس هشتم گفت: در اجرای طرح های امنیت اخلاقی باید به وظیفه پلیس در آن نگاه کنیم ؛ طبق قانون وظیفه نیروی انتظامی پیشگیری از جرم و آسیب های اجتماعی است چرا که عدم اقدام صحیح و به موقع نیروی انتظامی امنیت خانواده وجوانان را به خطر خواهد انداخت. خانواده ها از پلیس انتظار دارند تا به این وظیفه ذاتی خود بخوبی عمل کند و البته نیروی انتظامی نیز می بایست در حین به اجرا در اوردن اینگونه طرحها نظر مردم و نخبگان را بخواهد و در رفع معایب و اصلاح طرح اهتمام لازم را داشته باشد.
الهیان تصریح کرد: نباید اعتراضی از سوی مسئولین نسبت به طرح های پیشگیرانه وجود داشته باشد چرا که مطالبه مردم از نیروی انتظامی ، تامین امنیت اجتماعی است.
وی با اشاره به انجام یک مطالعه در سال 94 با حضور نخبگانی از جامعه زنان ، گفت: طبق این مطالعه یکی از چالش های اصلی زنان ، آسیب های اجتماعی بود.
به گفته نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، طبق بررسی های انجام شده، مطالبه مردم از مسئولان ، برنامه ریزی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.
الهیان با اشاره به مصوبه حجاب و عفاف در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این مصوبه که برای چندین دستگاه، وظایفی را تعیین کرده در حکم یک قانون لازم الاجرا است اما متاسفانه به این قانون عمل نمی شود.
وی با اشاره به این که در مقوله فرهنگسازی برای حجاب و عفاف به یک عزم ملی نیاز است که باید در هیات دولت نیز اتفاق بیفتد ، گفت: اگر مسئولان پای کاری می آمدند ، وضعیت آسیب های اجتماعی به این شکل نبود ؛ اگر عزم ملی اتفاق نیفتد ، نابسمانی های موجود امتداد خواهد یافت.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت : رویکرد نیروی انتظامی در مساله حجاب و عفاف، رویکرد پیشگیرانه از آسیب های اجتماعی است چراکه پوشش یکی از شاخص های متعدد امنیت اخلاقی است.
الهیان اضافه کرد: متاسفانه برخی مسئولان ، نکاتی مانند «کرامت مردم» را به صورت مبهم و کلی بیان کرده و گاهی این موضوعات را در رد طرح امنیت اجتماعی، مطرح می کنند که یک مغالطه است.
وی ادامه داد: اگر کرامت همه شهروندان را در نظر داریم نباید عده قلیلی از هنجارشکنان را مصداق اکرام بدانیم زیرا در این صورت کرامت اکثریت جامعه زیر سئوال می رود.

**سطح امنیت اخلاقی ایران از بسیاری کشورها بالاتر است
فردوس قماشچی روانشناس بالینی نیز در این میزگرد در تعریف امنیت اخلاقی می گوید:‌ امنیت اخلاقی آن بخشی از رفتارهای اجتماعی است که افراد جامعه نسبت به هم نشان می دهند به گونه ای که هنگامی که فردی از خانه بیرون می رود تا هنگامی که بازمی گردد هیچ تهدیدی از نوع رفتارهای مزاحمت آمیز ، متوجه او نشود.
وی می افزاید: سطح امنیت اخلاقی ایران از بسیاری کشورهای دیگر بالاتر است بطورمثال در کشورهای دیگر با غروب آفتاب، هیچ زنی جرات ندارد به تنهایی بیرون برود اما زنان ایرانی امنیت دارند اگرچه مشکلاتی هم در این زمینه وجود دارد.
وی تاکید می کند: امنیت اخلاقی ، ضرورت اجتناب ناپذیر دنیای امروز بوده و گریزی از آن نیست.
قماشچی می گوید: نباید به مساله امنیت اخلاقی به عنوان یک مساله تک عاملی نگریسته شود زیرا امنیت اخلاقی یک موضوع چند مقوله ای و یک فرآیند اجتماعی است.
این روانشناس بالینی خاطرنشان می کند: امنیت اخلاقی باید بسترساز بقیه وجوه امنیت باشد.
قماشچی می افزاید: امنیت وجود مختلف جانی ، مالی ، اقتصادی و روانی دارد که همه آنها مورد نیاز زندگی امروز است.
وی تصریح می کند: بسیاری از قتل ها ، جرائم و تعرض های به ناموس و مال ناشی از عدم رعایت امنیت اخلاقی است.
این روانشناس بالینی می گوید: اگر کشوری می خواهد پیشرفت کند حتما باید بحث امنیت اخلاقی در آن کشور نهادینه شود؛ پیشرفت فقط وابسته به علم نیست بلکه در کنار علم باید ایمان و تقوا نیز باشد .
قماشچی با بیان اینکه ما علاوه بر پیشرفت علمی دنبال پیشرفت اخلاقی نیز هستیم، می افزاید: بسیاری از آسیب های اجتماعی مانند مجالس مختلط شبانه یا سوء استفاده های اینترنتی ناشی از عدم رعایت اخلاقیات است.
این روانشناس بالینی با انتقاد از پدیده مبدل گردی به عنوان یکی از مصادیق ناامنی اخلاقی می گوید: تشخیص جنسیت برخی مردان در خیابان ها به خاطر داشتن موی بلند و ابروهای زنانه سخت است.
قماشچی می افزاید: حتی مواردی مانند سگ فروشی در چهارراه ها جزو ناامنی های اخلاقی است.
وی تصریح می کند: یکی از مصادیق ناامنی های اخلاقی ، پوشش بد است.برای کسانی که ماشین را حریم خصوصی می دانند ، متاسفم . همه انسان ها آزاد هستند اما تا زمانی آزاد هستیم که به آزادی دیگران لطمه نزنیم.
این روانشناس بالینی می گوید: 26 دستگاه دولتی موظف به پیاده سازی مصوبه حجاب و عفاف هستند. این مصوبه 360 بند دارد که وظایف این 26 دستگاه را در رابطه با مقوله حجاب و عفاف مشخص کرده و اگر این مصوبه اجرا شده بود اکنون با این مشکلات روبرو نبودیم.
این روانشناس بالینی می گوید: برای مقابله با هجمه های فرهنگی ، خانواده نقش مهمی دارد اگرچه همه چیز دست خانواده نیست اما خانواده های داریم که اصول اخلاقی را رعایت نمی کنند.
قماشچی می افزاید: بنابراین برای توانمندسازی خانواده ها برای مقابله با هجمه های فرهنگی باید مهارت های زندگی را به آنان آموزش داد.
وی یادآور شد: جامعه پذیری یکی از مهارت های زندگی است که باید از کودکی آموزش داده شود.

**ویروس بدپوششی در جامعه
این روانشناس بالینی می گوید: بسیاری از بدپوششان 15 تا 30 سال سن دارند که در سنین دبیرستان یا دانشگاه هستند، حال باید پرسید چرا این قشر تحصیل کرده به چنین پوشش هایی گرفتار شده اند؟ دشمن در این زمینه کار خود را کرده، از سوی دیگر لباس هایی که مد می شوند بسیار ارزان تر از چادر هستند.
قماشچی با انتقاد از تولیدکنندگان پوشاک انتقاد، می افزاید: باید هر یک از دستگاه ها کار خود را در این زمینه به درستی انجام دهند اما از سوی دیگر نمی شود دست روی دست گذاشت و همه را رها کرد چرا که بدپوششی مثل ویروس رشد می کند.
وی اضافه می کند: ورود نیروی انتظامی در این زمینه با تذکر و ارشاد انجام می شود و افرادی که نیازمند تذکر هستند ضمن صحبت با روانشناسان نیروی انتظامی ارشاد می شوند.
این روانشناس بالینی با بیان اینکه از نظر پوشش ، عفاف و حجاب افت کرده ایم، می گوید: تقویت ایمان و باورهای دینی از جمله اقدامی است که باید در راستای تقویت امنیت اخلاقی در جامعه انجام شود، اولین نکته ای که والدین باید به فرزندان خود آموزش دهند، نکات اخلاقی است.
قماشچی به آموزش عفاف و حجاب با مستندات قرآنی اشاره می کند و می افزاید: از هفت سالگی تربیت دینی آغاز می شود و از راه های توسعه و تقویت اخلاقی، تقویت باورهای دینی و اعتقادات مذهبی است.
وی خاطرنشان می کند: امنیت اخلاقی به عنوان نیاز اساسی و زیربنایی بعد از نیازهای زیستی به شمار می رود، اصلی ترین و مهم ترین خواسته و مطالبه مردم از جامعه و نظام این است که امنیت اخلاقی شهروندان را تامین کند.
این روانشناس بالینی با تاکید بر اینکه مردم را در اجرای امنیت اخلاقی سهیم کنیم، می گوید: برقراری امنیت اخلاقی، رعایت حقوق شهروندی است.
قماشچی می افزاید: مجوز حضور زن در جامعه براساس ارزش های اسلامی، رعایت عفاف و حجاب است و باید زنان و مردان چارچوب ارتباط با نامحرم را بداند که این مساله احیای فرهنگ اصیل اسلامی است.
وی اضافه می کند: برای بهداشت اخلاقی باید استراتژی داشته باشیم و در این زمینه سرمایه گذاری کنیم، در این زمینه چارچوب تعیین کرده و مردم را پای کار آوریم.
قماشچی به معرفی الگوهای برتر در حوزه حجاب و عفاف اشاره می کند و می گوید: در جامعه دانشگاهی باید ارزش های اسلامی و اخلاقی رعایت شود و دانشجویان امنیت اخلاقی داشته باشند چرا که اگر محیط نا امن باشد در چنین فضائی نمی توان رشد کرد.
وی با تاکید بر لزوم درج آموزش های حجاب و عفاف در کتب درسی، می گوید : شخصیت فرزندان ما در هفت سالگی شکل می گیرد چرا که در مراحل تکمیل شخصیت هستند این در حالی است که با در اختیار گذاشتن برخی از ابزارها در آموزش به کودکان، خدا از زندگی آن ها حذف می شود و براساس تجربه گرایی ، آموزش و نقش معلم به صفر می رسد و ابزار و تجهیزات جایگزین آن می شود./ایرنا
 

 

انتهای پیام /