کدخبر: ۸۱۲۸۲
۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۸
چاپ

چرخش مواضع رئیس جمهور در مورد برجام/ مهر تائید روحانی بر سخنان منتقدان با گلایه‌های پسابرجامی به نخست‌وزیر انگلیس

روحانی درحالی در دیدار مقامات اروپایی بوجود مشکلات بانکی و بیمه ای اشاره میکند که تاکنون ازگشوده شدن روابط بانکی سخن میگفت.

به گزارش خبرلنده به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روحانی بعد از اجرای توافق میان ایران و گروه 1+5 به هر نحوی به دنبال این بود که تاثیرات برجام را برای مردم بازگو کند، یکی از مهم ترین این بخش ها برقراری روابط بانکی میان ایران و بانک های جهانی بود که می توان علت اصلی توافق و گفت وگو را حول این محور دانست زیرا به دلیل عدم همکاری بانک های جهانی بخش اعظمی از پول های ایران در بانک های بین المللی بلوکه بوده است.

از همین رو رئیس دولت تدبیر و امید در سخنرانی های مختلف خود از ابتدای اجرای توافق تا کنون از برقراری روابط بانکی میان ایران کشورهای جهانی سخن به میان آورده است که در ادامه به بخشی از سخنان وی در زمینه یرقراری روابط بانکی با کشورهای جهانی می پردازیم.

روحانی در 31 فروردین 95: به ‌حول قوه الهی زنجیرهای تحریم‌ها را گسسته‌ایم و امروز روابط بانکی بین ایران و بانک‌های جهانی یکی بعد از دیگری گشوده می‌شود. درحال حاضر هر مقام خارجی به تهران آمده اولین قرارداد ما، قرارداد بانکی بوده است. اما یادمان باشد وقتی ویرانی رخ می‌دهد، بازسازی و نوسازی زمان می‌برد.

روحانی در 12 تیر 95: امروز حقوق هسته ای ایران اسلامی که خواست ملت بود، تثبیت شده است ،به گونه ای که اکنون  یو اف سیکس و آب سنگین می فروشیم و کیک زرد خریداری می کنیم و همزمان هزینه های واردات، کاهش و مسیر ارتباطات بانکی هموار و زمینه برای سرمایه گذاری مهیا شده است و ما باید قدردان این کار بزرگ ملی باشیم.

روحانی در 23 تیر 95 با اشاره به اینکه به واسطه توافق ، تحریم‌های مربوط به هسته‌ای در همه زمینه‌ها برداشته شده، گفت: البته در برخی زمینه‌ها از جمله بانک‌ها هنوز به روال مد نظر و مورد انتظار نرسیده‌ایم، هر چند قدم‌های خوبی در این راستا برداشته شده و ارتباطاتی با بانک‌های بزرگ دنیا برقرار شده است.

تعریف و تمجید روحانی و اعضای هیئت دولت از آثار برجام در داخل کشور هنوز که هنوز است ادامه دارد؛ تعریف و تمجید که نه بهتر است بگوییم فریب مردم و دور کردن آنها از واقعیت های پشت پرده ای که در موضوع برجام برای کشور بوجود آمده است.

بازگشایشی ال سی، چرخش سانتری فیوژها، برداشته شدن تحریم ها، خرید هواپیما، آزاد کردن پول های بلوکه شدن ایران، رونق اقتصادی، خروج از رکود ، برقراری روابط بانکی و سایر وعده هایی که روحانی قول عملی شدن آنها را از ابتدای دوره ریاست خود به مردم داده بود، هنوز که هنوز است عملی نشده است.

اما این سخنان انتقادی دیگر سخن رسانه های منتقد نمی باشد بلکه تیتر اول رسانه های خارجی از جمله روزنامه لس آنجلس تایمز که یکی از بزرگترین روزنامه های آمریکا می باشد که در یادداشتی به بررسی توافق هسته‌ای ایران و وعده‌های برداشته شدن تحریم‌ها پرداخته و نوشته است که ایرانیان هنوز منتظر احیای اقتصاد و بهبود وضعیت معیشتی هستند.

 

در ابتدای این یادداشت با اشاره به گذشت هشت ماه از برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی از ایران، آمده است: «مردم رنجدیده ایران هنوز منتظر تغییر (اقتصادی) هستند.

وعده‌های حسن روحانی رئیس جمهور ایران درباره شغل‌های جدیدتر و درآمد بالاتر، محقق نشده است. سرمایه‌گذاری خارجی بسیار آهسته بوده است. قیمت کالاهای پایه به گران شدن ادامه داده که خود نشانه قابل اتکایی در مشکل داشتن یک اقتصادی است که قصد دارد به دنیای بیرون وصل شود.»

حتی رسانه های اصلاح طلب هم که در ابتدای ریاست روحانی رویکرد موافق با دولت داشتند و صحه بر خطاهای دولتی می گذاشتند بعد از مدتی که مردم متوجه عدم تاثیر برجام بر اقتصاد و معیشت آنها شدند، رویکردی منتقدانه را در پیش گرفتند و هر روزه یکی از ضعف های اقتصادی دولت را در قالب خبر منتشر کردند.

دیگر با گذشت یک سال از اجرای توافق میان ایران و گروه 1+5 نه تنها مردم و رسانه ها بلکه روحانی نیز متوجه عدم تاثیرگذاری برجام بر اقتصاد کشور شده است و در دیدار اخیر خود با طرف های خارجی از عدم تحقق وعده های طرف مقابل در برجام سخن به میان آورده است.

روحانی در دیدار اخیری که با  نخست وزیر بریتانیا داشته بهره مندی ایران از فضای مثبت اقتصادی را جزو تعهدات برجام برشمرده و گفته است که تا برخی مشکلات فنی در زمینه بانک و بیمه حل نشود، تعهدات طرف مقابل به انجام نرسیده و دولت های اروپایی باید به بانکهای بزرگ برای همکاری با ایران اطمینان دهند و لندن می تواند قدم اصلی را در این زمینه بردارد.

شایان ذکر است که روحانی موضوع برجام و تعهدات طرف مقابل را محور سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل را قرار داده که این امر نیز نشان دهنده عدم پایبندی طرف های مقابل به تعهداتشان و مهر تائید روحانی بر سخن منتقدان دولت در موضوع برجام است.

 

انتهای پیام