کدخبر: ۸۸۵۰۳
۱۰ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۴
چاپ

مرثیه‌ای برای جنگل؛

بلوط‌های زاگرس ایستاده می‌میرند

در سالیان اخیر زخم‌های مختلفی بر پیکر درختان راست‌قامت بلوط کهگیلویه و بویراحمد وارد شده است و هر کدام به سهم خود حیات این سرمایه‌های سبز را با خطر مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرلنده»  جنگل سرمایه سبز حال و آینده کشور است و اثرات زیست‌محیطی آن در تنظیم دمای محیط، انتقال آب به منابع زیرزمینی، ممانعت از فرسایش خاک، جلوگیری از انتشار ریزگردها با ایجاد کمربند سبز، کاهش‌دهنده تلفات سیل و استفاده‌ها داروئی و خوراکی کاربرد دارد.

جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد در سلسله جبال زاگرس مساحتی حدود ۹۰ درصد مساحت این استان را به خود اختصاص داده است به‌گونه‌ای که  سطح کل جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر متحمل زخم‌ها و آسیب‌های مختلفی شده است و آتش‌سوزی، قلع‌وقمع برای تغییر کاربری طبیعی به کشاورزی و قطع به‌منظور سودجویی و زغال‌گیری و حمله آفت تنها بخشی از خسارت‌های وارده به جنگل است.

در سراسر دنیا هرگونه ساخت و ساز در محیط پیرامون جنگل از طریق کاربری و طراحی نزدیک به طبیعت است و هرگونه توسعه‌ای با پیوست‌های زیست‌محیطی اجرا می‌شود.

بلوط‌های زاگرس ایستاده می‌میرند

کهگیلویه و بویراحمد با تنوع درختی و درختچه‌ای خود منابع غنی از سرمایه‌های سبز را به خود اختصاص داده است و گونه غالب آن بلوط است که در آثار و ادبیات مردمان استان برای این درخت راست‌قامت شعرها سروده و حماسه‌ها نقل می‌کنند.

اهمیت جنگل‌های بلوط نه‌تنها در حوزه اکوسیستم موردتوجه است؛ بلکه در مراحل صنعتی  آن کاربردهای وسیع داروئی و صنعتی دیده می‌شود و در سالیان اخیر پژوهش‌های زیادی در دانشگاه‌های استان پیرامون کاربردهای آن در دست مطالعه قرار گرفته است.

جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد همچون نوار سبزی در سراسر این استان کشیده شده است و آثار مثبت آن سال‌های زیادی است که در مناطق مختلف این استان خصوصاً در بخش‌های زیست‌محیطی دیده می‌شود.

تا امروز روش‌های مختلفی برای صیانت از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد ارائه شده است؛ اما همچنان و بر اساس اظهارات مطرح شده کمبود نیرو در عرصه‌های طبیعی وجود دارد و این موضوع سبب شده است، از گنجینه‌های سبز این استان به نحو مطلوب محافظت نشود.

در سالیان اخیر در کنار همه زخم‌هایی که درختان استوار و ریشه‌دار بلوط کهگیلویه و بویراحمد متحمل شده است سودجویی از درختان بلوط به آن اضافه شده است، به‌گونه‌ای که درختان مرغوب و بدون نقص بلوط برای قاچاق چوب و برای زغال‌گیری قطع می‌شود. 

بلوط‌های زاگرس ایستاده می‌میرند


در کنار این موضوع تصرف عرصه‌های طبیعی برای تغییر کاربری به کشاورزی و ساخت و ساز به‌عنوان تهدیدی برای حیات جنگل‌ها محسوب می‌شود.

باید اشاره کرد در این سال‌ها مواردی از قطع درختان جنگل برای زغال‌گیری مشاهده شده است و با اینکه از حجم آن کاسته شده است؛ اما همچنان وجود دارد.

دراین‌ارتباط سعید جاوید بخت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه طرح تشدید مقابله با تخریب و تعرض به منابع طبیعی همچون گذشته ادامه دارد گفت: طی سه روز گذشته مقدار ۴۵ هزار و ۸۶۵ مترمربع از اراضی ملی بازگردانده شد. 

بلوط‌های زاگرس ایستاده می‌میرند

سرهنگ ابراهیم جانی نسب فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی همچنین گفت: این مقدار اراضی شامل ۲ هزار مترمربع در شهرستان بویراحمد به استناد تبصره یک ماده ۵۵ و مقدار ۲۵ هزار و ۸۶۵ مترمربع خلع ید و رفع تصرف در شهرستان کهگیلویه انجام شد.

وی همچنین از برخورد با متخلفین تولید زغال و شناسایی و توقیف یک دستگاه خودروی سمند حامل هیزم قاچاق خبر داد. 

بلوط‌های زاگرس ایستاده می‌میرند

ذکر این نکته ضروری است در سالیان اخیر باتوجه‌به دخل و تصرف، آتش‌سوزی، حمله آفت و همچنین قطع برای زغال‌گیری و قاچاق چوب حیات جنگل‌ها را تهدید کرده است و باید چاره‌ای اساسی اندیشیده شود و اجازه نداد سرمایه‌های سبز کهگیلویه و بویراحمد نابود شوند؛ زیرا آسیب به جنگل و حیات آن، آثار و تبعات منفی برای اکوسیستم طبیعی یک منطقه به همراه خواهد داشت به‌گونه‌ای که جبران آن تا سال‌های زیاد امکان‌پذیر نخواهد بود. 
منبع:صبح زاگرس
انتهای خبر/

پربیننده ترین